Publiken sviker. Västerviks IK och Västervik Speedway som är Västerviks flaggskepp när det gäller idrott på elitnivå har under 2019 haft svårt att locka publik till sina matcher i de mängder som det hade budgeteras för.

VIK har visserligen bara spelat fem hemmamatcher, men redan nu kan man konstatera att publikintresset har minskat rejält. Förra säsongen var snittet i grundserien 1 491 personer per match jämfört med 1 092 personer per match hittills den här säsongen. Det är en minskning med 27 procent. Det är inga siffror man förklarar bort i en handvändning.

Det blir svårt för VIK att ta igen detta tapp eftersom det den här säsongen varken finns några derbyn mot Oskarshamn eller publikmatcher mot Leksand att luta sig emot.

Artikelbild

| Västerviks IK publiksiffror har minskat med 27 procent så här långt.

VIK:s ekonomiska läge blir inte bättre av detta. Förutom minskade biljettintäkter minskar även försäljningen i kioskerna och baren.

De finns flera förklaringar till varför publiken inte kommer. Tillgängligheten av bra sittplatser är en. En annan brukar vara att det kostar för mycket att gå på matcherna. En sittplatsbiljett kostar 200 kronor om den köps på nätet.

Dyrt eller inte? Det är frågan.

Jag har jämfört med Tingsryd, Almtuna, Kristianstad och Karlskrona. Dessa klubbar tar från 160 kronor till 320 kronor för en sittplatsbiljett, så vi kan konstatera att VIK ligger på samma prisnivå med jämförbara klubbar.

Nu är det inte bara VIK som tappar publik, utan Hockeyallsvenskan har tappat tio procent av sin publik så här långt jämfört med förra säsongen. Förklaringar till publiktappet är att Leksand spelar i SHL samt att AIK inte gör samma satsning som förra säsongen och därmed har tappat mycket av sin publik.

Västervik Speedway och elitserien i synnerhet hade ett dystert år 2019 sett till publikintresset.

Västerviks hemmamatcher 2018 sågs i snitt av 2 544 åskådare jämfört med 2 029 i år. Det är en minskning med 20 procent. Elitserien totalt hade en minskning på 25 procent. 

Många i klubbledningarna skyller på att Öst Media, där VT ingår, har direktsänt matcherna på sina sajter, vilket har gjorts enbart för prenumeranterna. Samtidigt hoppas Dackarnas ordförande Tomas Karlsson på en annan stor tv-satsning av C More.

"Nu hoppas vi här med C Mores nya tv-sändning och att det inte sänds på lokaltidningarna, att publiken kommer tillbaka", säger han till Sveriges Radio.

En annan skillnad var att det var fler regnmatcher i år jämfört med 2018 då det i princip inte var en enda.

Sett till publiksiffrorna kan man undra om Västerviksborna egentligen är så intresserade av att ha lag på elitnivå.

När det gäller VIK tror jag det handlar lite grand om att nyhetens behag har försvunnit. Däremot är jag lite mer förvånad över Västervik Speedway eftersom man ställde ett intressant lag på benen och där Jack Holder fick sitt stora genombrott.

Ska Västervik behålla lagen på elitnivå måste publiken ställa upp annars får vi räkna med matcher i mindre glamorösa serier framöver.