Flera positiva inslag i Västerviks lagbygge

En föryngring och flera intressanta förare. Västervik Speedways lagledare Morgan Andersson har satt ihop ett slagkraftigt lag.

Jason Doyle är vinnarskalle enligt lagledaren Morgan Andersson.

Jason Doyle är vinnarskalle enligt lagledaren Morgan Andersson.

Foto: Mikael Fritzon/TT

Speedway2019-11-14 17:00

När Västervik Speedway återvände till elitserien inför förra året jobbade klubben efter en treårsplan där man under 2020 ska vara med och utmana om SM-medaljerna.

Det innebär att nivån ska höjas jämfört med de två senaste åren då Västervik har blivit utslaget i SM-semifinal.

Lagledaren Morgan Andersson hymlar inte med att laget ska vara med och slåss de ädlaste medaljerna nästa år.

I en intervju med Sporten förra veckan sa Morgan följande:

"I och med att vi har åkt ut i semifinal två år i rad så känner vi att vi är redo att ta nästa steg och det är att ta sig till final."

Frånsett förlusten av Peter Ljung har Västervik fått behålla de förare som de vill behålla och det är flera av de yngre förarna som valt att förlänga med klubben. Det är positivt.

En vinnarskalle ersätts av en annan vinnarskalle. Nicki Pedersens ersättare blir alltså Jason Doyle. Alla vet att dansken är en riktig tävlingsmänniska, men enligt Morgan Andersson är australiensaren minst lika mycket tävlingsmänniska och han lämnar inget åt slumpen.

Det lovar gott.

Ett annat bra bevis på att Doyle tror på Västerviks satsning är att han har skrivit på ett tvåårskontrakt. Det är ganska ovanligt i speedwaysammanhang.

Det är inte bara Doyle som Västervik har lyckats binda upp för de två kommande säsongerna, utan även Anton Karlsson, Jack Holder, Viktor Kulakov, Linus Sundström och Noel Wahlqvist.

Det är ett bra bevis på att förarna tror på Morgan Anderssons framtidsplaner för klubben och förarnas egna utveckling.

Dessutom har medelåldern sänkts från dryga 28 år till 26 år och det kan inte vara någon nackdel. Även om speedway är en sport där mycket handlar om rutin och erfarenhet.

Något som dock oroar mig är att flera förare i GP-serien inte väljer att köra i svenska elitserien.

I mitten av 2000-talet återfanns hela världseliten i elitserien och tillsammans med polska Ekstra Liga konkurrerade man om vilken liga som var världens bästa.

Den kampen har polackerna vunnit med marginal. Tack vare lyckade tv-avtal så har de polska klubbarna råd att betala förarna klart mycket mer i lön jämfört med de svenska klubbarna.

I dagsläget är det klart att sju av 15 GP-förare inte kommer att köra i elitserien 2020. Största avbräcket är helt klart att Sveriges bästa förare, Fredrik Lindgren, avstår elitserien. Det är inte bra för sporten.

Karta: Hejla Arena
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!