De tre eleverna Christian Ljunggren från Ukna, Kaire Ruus från Norrköping och Virserumsbon Emil Hultén lyssnar koncentrerat på instruktören Peter Heller när han förklarar hur rälsbussen fungerar. Det är söndag förmiddag och utbildningsdag i lokstallarna i Västervik.

Christian Ljunggren blev medlem redan när järnvägsföreningen bildades 1979. Då var han 16 år gammal.

– Jag har kört landsvägsbuss och lastbil, så chaufförsdelen har funnits med.

Artikelbild

| Förarutbildning. Peter Heller håller i utbildningen för Christian Ljunggren, Kaire Ruus och Emil Hultén.

En av anledningarna till att Emil Hultén väljer att engagera sig och utbilda sig till förare är viljan att bevara smalspåret och fordonen.

– Jag tycker att det är viktigt att bevara, både för orten och för att locka turister. Då krävs det att folk ställer upp ideellt, säger Emil Hultén.

Men Emil har också en dröm.

– Jag vill bli lokförare och då är det här en bra start, säger han.

Artikelbild

| Reparationer. Det är viktigt för rälsbussförarna att ha kunskap om hur fordonet fungerar. Peter Heller instruerar Christian Ljunggren, Emil Hultén och Kaire Ruus.

– Det har jag också drömt om, säger Christian Ljunggren.

Norrköpingsbon Kaire Ruus arbetar till vardags som projektledare för stadsomvandling och hon har tidigare jobbat som kollektivtrafiksstrateg.

Artikelbild

| Motorn. Kaire Ruus studerar hur allt fungerar.

– Jag brukar skoja om att jag inte riktigt vet om jag har jobbet som hobby eller hobbyn som jobb, säger hon.

Där Kaire Ruus växte upp fanns ingen järnväg och intresset har vuxit fram ganska sent.

– Jag tycker att det är kul att kunna hantera ett sånt här stort fordon, säger hon.

Alla tre har kört rälsbuss tidigare under utbildningen, även under ordinarie trafik, och på söndagseftermiddagen är det dags igen. Då ska de tre eleverna köra en extratur tur och retur till Hultsfred tillsammans med sin instruktör Peter Heller som själv har kört rälsbuss sen 2001.

– De kommer att kunna köra i ordinarie trafik till sommaren. Det är ett välkommet tillskott, vi är ett 20-tal som kör och vi har förare som bor så långt bort som Danmark och Gävle, säger Peter Heller.

Men först måste de klara av teoriprov om trafiksäkerhetsbestämmelser samt i fordonskunskap.

– Och sen uppkörning så klart, säger han.