Tore Holm föddes den 25 november 1896 i Gamleby. Hans far, Knut Holm, grundade anrika Holms Yachtvarv som Tore tog över i början av 1930-talet.

– Det blev med åren ett världsberömt varv. Man tillverkade otroligt fina båtar, säger Kjell Westerlund som bedrivit forskning om Tore Holm.

Tore Holm utbildade sig så småningom till civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Efter studierna verkade han som båtkonstruktör och blev en framgångsrik seglare med bland annat dubbla OS-guld på meritlistan.

Artikelbild

| Vid varvet i Gamleby skissade Tore Holm på sina unika båtkonstruktioner. "Det blev med åren ett världsberömt varv", säger Kjell Westerlund.

– Han byggde skärgårdskryssare som var ytterst välseglande och vackra. Det unika med Tore Holm var att han både ritade, tillverkade och seglade båtarna, säger Kjell Westerlund.

I arvet efter Tore Holm, som gick bort 1977, påträffades båtritningar från 1937 som legat gömda i hans källare i Gamleby. Ritningarna visade en jättelik båt på över 40 meter som skulle bli en av världens snabbaste i J-klassen. Men båten byggdes aldrig.

– Han ritade och hade konstruktionen helt färdig. Men så kom andra världskriget och det blev inget av det hela.

Efter flera olika turer och misslyckade finansieringar började skrovet att byggas på Claasen Shipyard i Holland 2014. Båten, S1 SVEA, sjösattes vintern 2017 och hon debuterade samma sommar i America’s Cup på Bermuda. Resultatet av bygget blev en 43,6 meter lång skönhet med ett skrov helt i aluminium. Med en mast på 53 meter och med en avancerad ergonomisk layout blev Tore Holms ritningar en toppmodern båt i ett spännande möte mellan nu och då.

– Det är en otrolig reklam för Sverige, för Tore Holm och för varvet i Gamleby. Det är den längsta och kanske snabbaste av alla dessa J-båtar som är det mest ypperliga när man tänker på segling idag.